En igualtat de condicions una activitat és més gratificant (té més valor educatiu) que una altra si:
1.Permet als xiquets i xiquetes efectuar eleccions informades per a realitzar l'activitat i reflexionar sobre les conseqüències de les seues accions.
2. Assigna a l'estudiantat un paper actiu (investigar, exposar, observar, entrevistar, participar en simulacions,..) enlloc de passiu (escoltar, omplir fitxes, participar en discussions rutinàries amb el professor,...), en situacions d'aprenentatge.
3. Exigeix als i les estudiants que indaguen sobre sobre idees, aplicacions de processos intel.lectuals o problemes quotidians, bé personals o bé socials.
4. Propicia que els xiquets i xiquetes actuen amb objectes, materials i artefactes reals (tocant, manipulant, aplicant, examinant, recollint objectes i materials).
5. El seu acompliment pot ser realitzat amb èxit per alumnat a diversos nivells d'habilitat. (Tasques com imaginar, comparar, classificar o resumir, no imposen normes de rendiment úniques als resultats possibles de les mateixes.
6. Exigeix que l'alumnat examine, dins d'un nou context, una idea, una aplicació d'un procés intel.lectual o un problema actual que ha estat prèviament estudiat.
7. Requereix que els i les estudiants examinen temes o qüestions que els ciutadans de la nostra societat no analitzen normalment - i que, de manera general són ignorats pels principals mitjans de comunicació: sexe, religió, guerra, pau,...
8. Propicia que alumnat i professorat córrega riscos., no de vida o de mort, però si d'èxit o fracàs.
9. Exigeix que els estudiants reescriguen, repassen, i perfeccionen els seus esforços inicials.
10. Estimula l'alumnat a ocupar-se de l'aplicació i del domini de regles, estàndars o disciplines significatives.
11. Proporciona l'alumnat una possibilitat de compartir amb altres la planificació d'un projecte, la seua realització o els resultats d'una activitat.
12. Si permet l'acolliment dels interessos dels i de les alumnes per a que es comprometen personalment.
RATHS (1971) "Teaching whithout specifics objectives" Educational Leadership citat per STENHOUSE (1984) Investigación y desarrollo del curriculum .Ed. Morata i per GIMENO, J.(1988) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Ed. Morata
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada