dimecres, 30 de setembre del 2015

Tasques escolars i seqüències didàctiques: les reflexions de Raths

Raths en un article publicat l'any 1971, que podeu trobar ací en el seu original en anglés ,  plantejava una sèrie de reflexions sobre el caràcter educatiu de les tasques que fem a classe. A mi em segueixen servint per reflexionar sobre allò que plantege a classe i evidentment tenen molta relació amb el material i els recursos que utilitzem.

En igualtat de condicions una activitat és més gratificant (té més valor educatiu) que una altra si:


1.Permet als xiquets i xiquetes efectuar eleccions informades per a realitzar l'activitat i reflexionar sobre les conseqüències de les seues accions.

2. Assigna a l'estudiantat un paper actiu (investigar, exposar, observar, entrevistar, participar en simulacions,..) enlloc de passiu (escoltar, omplir fitxes, participar en discussions rutinàries amb el professor,...), en situacions d'aprenentatge.

3. Exigeix als i les estudiants que indaguen sobre sobre idees, aplicacions de processos intel.lectuals o problemes quotidians, bé personals o bé socials.

4. Propicia que els xiquets i xiquetes actuen amb objectes, materials i artefactes reals (tocant, manipulant, aplicant, examinant, recollint objectes i materials).

5. El seu acompliment pot ser realitzat amb èxit per alumnat a diversos nivells d'habilitat. (Tasques com imaginar, comparar, classificar o resumir, no imposen normes de rendiment úniques als resultats possibles de les mateixes.

6. Exigeix que l'alumnat examine, dins d'un nou context, una idea, una aplicació d'un procés intel.lectual o un problema actual que ha estat prèviament estudiat.

7. Requereix que els i les estudiants examinen temes o qüestions que els ciutadans de la nostra societat no analitzen normalment - i que, de manera general són ignorats pels  principals mitjans de comunicació: sexe, religió, guerra, pau,...

8. Propicia que alumnat i professorat córrega riscos., no de vida o de mort, però si d'èxit o fracàs.

9. Exigeix que els estudiants reescriguen, repassen, i perfeccionen els seus esforços inicials.

10. Estimula l'alumnat a ocupar-se de l'aplicació i del domini de regles, estàndars o disciplines significatives.

11. Proporciona l'alumnat una possibilitat de compartir amb altres la planificació d'un projecte, la seua realització o els resultats d'una activitat.

12. Si permet l'acolliment dels interessos dels i de les alumnes per a que es comprometen personalment.

RATHS (1971) "Teaching whithout specifics objectives" Educational Leadership  citat per  STENHOUSE (1984) Investigación y desarrollo del curriculum .Ed. Morata i per GIMENO, J.(1988) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Ed. Morata

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada